Legközelebb...

Útvonalleírások

Teljesítők

Galéria

Vendégköny

Letöltések:

Túrabeszámolók:

2010

Linkajánló:

Rockenbauer Pál Természetbarát Kör
Körösök Völgye TE
Alföld Turista Egyesület
Teljesítménytúra naptár
Kulcsosházak
Természetbarát Szövetség
Magyar Turista
Turista Magazin
Túra Bázis
Turistautak.hu
Túratárs.com
Kéktúra.lap.hu

Ön a
látogató

k

Mindkét távon indulók a 2. ellenőrzőpontig azonos úton haladnak!

Óvatosan keresztülhajtunk a Kastélyparkon (0,2), vigyázva a Wenckheim-sétányon közlekedőkre (185 m), majd a kerékpárúton balra fordulunk, elhaladunk a református templom előtt, majd a szív alakú csónakázó-tó mentén felkaptatunk a hídra. Közben a Sárrét Teljesítménytúrák P jelzése kísér. Áthaladunk a hídon, az enyhe lejtőn elgurulunk a META Vasipari Kft. előtt, majd a kerékpárút végén balra kanyarodunk (1,3).

Alig 100 métert követően az aszfaltozott út jobbra kanyarodik. Az út vonalvezetése mentén haladunk Újladány házai mögött a Vesszőséri úton. Az aszfaltozott út minősége romlik, a kőszórásos, aszfaltdarabos úton szinte nyílegyenesen tartunk DK-i irányba 3,8 km hosszan, amikor egy négyes kereszteződéshez érünk (5,2), ahol egy használaton kívüli zsilipre festett jel igazít útba. Az utat balról szántó, jobbról sűrű kökényes szegélyezi, ami kilométereken keresztül jellemzi a tájat.

Balra kanyarodunk és K felé tartunk mintegy másfél km-en át. A következő hármas útkereszteződésben (6,8 km) jobbra, újra D-DK-i irányba fordulunk. Az út vonalvezetése mentén haladunk egyenesen, 2,3 km hosszan. Közben az utat három alkalommal is metszi földút (balról, jobbról és újra balról) és átmegyünk egy magasfeszültségű távvezeték alatt is. A földút minősége romlik, fűcsomók döcögtetik a kereket.  Jelek, a kökényes miatt ritkák, néhol kék szalagozás erősíti meg.

2 km megtétele után következő kereszteződésben élesen balra K-ÉK felé fordulunk (9,1 km) egy gyengébb minőségű földútra, amire csupán szalagozás figyelmeztet, jel nincs. Az úttól balra szántó, jobbra összefüggő bokorfal. Figyeljünk a kerekek alá, a lehajló vagy levágott kökényágak könnyen defektet okozhatnak. Előttünk feltűnik a bélmegyeri erdő, ám nekünk 610 m után újra D-DK-i irányba kell fordulunk. Az út továbbra is kellemetlen szekérút. Eső után a sár, száraz időben a repedések nehezítik a haladást. Most balról látszik a bélmegyeri erdő vonulata, jobb oldalon szántó. 1 km-t kell haladnunk egyenesen, amikor utunk egy merőlegesen érkező földútba torkollik (10,6). Itt balra tartunk és egy S kanyart követően 530 m után megérkezünk az 1. ellenőrző pontunkhoz, a Perec-tanyához (11,1). A már messziről hallatszó kutyaugatás senkit ne aggasszon. Csupán két egymással játszadozó kölyökkutyussal találkozhatunk. 620 méterre távolodunk el a Perec-tanyától, amikor hármas útkereszteződéshez érünk. Két - egymással párhuzamos - út jobbra fordul, nekünk viszont balra kell tartani. Újra kökénybokrok között vezet el a döcögőssé váló földút, ám a már messziről fehérlő mezőgazdasági épületek sejtetik, az helyes irányt. 1,6 km után a Wenckheim-vadászkastélyt Bélmegyerrel összekötő aszfaltúthoz érünk (13,3), ahol jobbra, a település felé fordulunk.

Az egykori Wenckheim-vadászkastély évtizedes hányattatás után gazdára talált. Osztrák tulajdonosa a felújítás idejéig lezárta a látogatása elől, ám kívülről - aki egy kis kitérőt szán rá - megtekinthető.

Alig 600 métert teszünk meg az aszfaltúton, amikor balra fordulva újra földúton folytatjuk (13,9). Az irányváltáshoz jó azonosító pontot ad, a kereszteződésben álló Nemzeti Park tábla. A bélmegyeri erdő fokozattan védett terület, óvatosan, az állatvilág megzavarása nélkül közlekedjünk. A következő 3 km-en nehéz terepre számíthatunk. A mélyen fekvő szántón áthaladó úton illetve az árnyas erdőben megáll és szárazabb időben is sokáig megmaradhat a víz, összefüggő, hatalmas víztócsákat alkotva. E rossz minőségű út köti össze a bélmegyeri erdőket a "vésztői országúttal". Tehát balra kanyarodva a jól járt, de mezőgazdasági gépek által gyakran összevágott földúton folytatjuk utunkat csaknem egy kilométeren át.

Az első kereszteződésnél újra balra kanyarodunk (14,8). Ezt követően csaknem két kilométeren át É felé tartunk, amikor elérjük a "vésztői országutat". E közben a következő tájékozódási pontok segíthetnek:

600 m-t erdőben teszünk meg, olykor esetleg kezünkben a kerékpárral, közben egy magasles mellett haladunk el. Mély, süppedékes szántón folytatjuk 800 m hosszan a cserjesorig. Ezt követően újra szántón át vezet utunk, mintegy 500 méter hosszan. Míg végül kiérünk egy egykoron nagy jelentőségű, Körösladányt Vésztővel összekötő földútra, a "vésztői országútra" (16,7).

Jobbra, a Vésztő felé vezető rész elhanyagolt, növényzettel benőtt, nehezen járható. Azonban balra NY-nak (majd később ÉNY-nak), Körösladány felé fordulva, a jobb minőségű úton kell folytatni tovább csaknem 5 km-en át. Erről az útról nem kell letérnünk, egészen a 2. ellenőrző pontig (21,3). FIGYELEM! Ennél az ellenőrző pontnál válik el a Körös körül 30 és 70 nyomvonala!

k
k

A rövidtávon indulók e széles jól járt földúton haladnak tovább egészen a 47. sz. főútig (24,6), ahol a már ismert úton - a kerékpárúton - haladnak visszafelé, a hídon át a Merán-sétány érintésével a célig (25,9).

k
k

A hosszabb távon indulók, a 2. ellenőrzőponton jobbra kanyarodva, nyílegyenes jól járt úton haladva 3 km után, egy magaslesnél, a 3. ellenőrző ponthoz érnek (24,2). A két ellenőrző pont között kereszteződés nincs, így jellel e 3 km-en nem találkozhatunk.

Az ellenőrző ponttól a Sárrét 15 és 30 közös nyomvonalán kell haladni, ellenkező irányban. Szinte egyenesen É felé kell tartani 2 km hosszan. A Dióéri-csatornát követően a kereszteződésben élesen balra, NY-DNY felé kell fordulni és a gáttal párhuzamosan haladni Körösla­dány felé. Az út nem túl jó. Az út vonalvezetése mentén kell haladni újabb 2 km-t. Közben újra keresztezzük a Dióéri-csatornát, majd a Sebes-Körös gátja felé, élesen jobbra ÉNY-i irányba kell fordulni. Előbb a már használaton kívüli régi töltést érjük el, majd kisebb "hullámvasút" után kiérünk a gátra (28,2). A töltésen balra Körösladány felé fordulunk és 3 km kerekezés után visszaérünk a hídhoz (32,5).

Könnyű szakasz következik. A már ismert kerékpárúton tekerünk vissza, majd a kastélyparkot elhagyva a benzinkútnál rátérünk a 47. sz. főútvonalra (34,9). Legyünk óvatosak, a főút forgalmas! Tempósan haladhatunk a főúton mintegy két és fél km-t. A 87-es km követ elhagyva, baloldalon egy mezőgazdasági telep mellett kell a kanyarodó főútra csaknem merőlegesen érkező földútra rátérnünk (37,6).

A jó minőségű nyílegyenes földút alig 1 km-rel később balra kanyarodik. Újabb 1 km-rel később útvonalunkat merőlegesen metszi az Alföldi Kéktúra nyomvonala. A kereszteződést követően balról feltűnnek a TSZ juhászatának épületei. A kutyaugatástól ne rettenjünk meg, a nagyobbakat megkötve tartják, a kisebbek pedig nem merészkednek az út közelébe. A földút az épületek mellett egy kőszórásos úthoz, a 4. ellenőrzési pontig (40,8) vezet el. Jó 2 km-t döcögünk a nyílegyenes murvás úton, amikor kiérünk a Dévaványára vezető közútra (42,9).

Jobbra Dévaványa felé kell folytatnunk az utat. Jó tempóban tekerhetünk az 5. ellenőrzőpontig, ami a kéthalmi buszmegállóban (46,5) várja az érkezőket. Nehéz szakasz következik. Az út minősége változó, a tájékozódást nehezíti, hogy mezőn kevés a jelzés. Három egyenes szakasz vár ránk a művelés alatt álló területen. Murvás úton indulunk, ami alig 1 km-rel később balra kanyarodik, azonban egyenesen D felé kell tartanunk 3,3 km-en át. Itt négyes kereszteződéshez érünk. A jól járt úton jobbra, NY felé kell fordulunk. A másik két út lényegesen rosszabb minőségű. A szemben látható, alig 1 km-re lévő fák vonalát kell elérnünk, ahol a jelzés jól láthatóan jelzi, balra, újra D felé kell fordulunk. 2,6 km és újra közforgalmú útra érünk (53,3).

Balra, Körösladány felé indulunk tovább, de alig 300 méterre, még Folyáséri-főcsatorna hídja előtt, jobbra, újra földútra kanyarodunk. Az erdő mellett folytatjuk az utat, ami néhány száz méterrel később élesen jobbra kanyarodik, viszont ezt követően nyílegyenesen halad három és fél km-en át. Kiérve az erdőből kapaszkodjunk fel a gátra, ahol az utolsó 6. ellenőrzőpont (57,8) vár ránk. (Az ellenőrzőpont esetleg a szivattyútelep mellé is költözhet.) Már csak egy gyors befutó van hátra. A gáton balra fordulva 10 km-t tekerünk és elérjük a már kétszer is érintett kerékpárutat (67,8). A hídon át még néhány száz méter, és a kastélyparkon át elérjük a célt (68,4)!

A körösladányi Rockenbauer Pál Természetbarát Kör 2011. szeptember 3-án második alkalommal hirdeti meg Sárrét 15 és Sárrét 30 néven gyalogos teljesí-tménytúráit. De aki próbára szeretné tenni kondícióját, tájékozódó képességét és nem utolsó sorban kerékpárja műszaki állapotát :) nevezhet az első ízben kiírt Körös körül 70 MTB távra is.

Az útvonal a helyi általános iskola előtt kezdődik és végződik, többször érintve az Alföldi Kéktúra útvonalát. Az alföldi táj minden szépségében részünk lehet, ha vállalkozunk a bejárására. Reméljük, hogy a Sárrét Teljesítménytúrák méltán kerülhetnek be a Három Város Túra, a Mályvád- és Körös Teljesítménytúrák sorába.

A túrát összekötjük a már nagy hagyományokra visszatekintő, XIII. alkalom­mal meghirdetett Népi Ételek Főzőversenyével, amelyre célba érkező túratársa­inkat is nagy szeretettel várjuk. Kedvcsinálónak, étvágygerjesztőnek néhány kép a 2007. évi rendezvényről.

Időpont: 2011. szeptember 3.

Start: 7.30 - 8.30; Tüköry Lajos Általános Iskola, Kastély bejárata

           Körösladány; Wenckheim u. 6-6/4     GPS: N 46° 57.479’ E 21° 05.074’

Tisztálkodási lehetőség:hideg-meleg tus, az iskola öltözőjében.

Szállás: Vendégházakban illetve sátorhelyet biztosítunk az iskola udvarán (a Start helye mellett közvetlenül).

Díjazás: A legfiatalabb résztvevőnek kupa, minden célbaérkezőnek kitűző, emléklap.

Nevezési díj: mindkét távon 600 Ft/fő. 10%: Kedvezmény: MTSZ/Természetbarát Turista Kártya, TTT, Magyar Turista Kártya.

Útvonal: GPS-re tölthető gdb fájlok (track, waypoint): Sárrét 15, Sárrét 30, Körös körül 70.

SÁRRÉT 15: Általános Iskola (Kastély) – Dondorog – Majta – Túzokos – Újladány – Általános Iskola (Kastély)

SÁRRÉT 30: Általános Iskola (Kastély) – Dondorog – Majta – Kisfás – Vésztő-Mágor. – Dióér-hát – Bikeri – Túzokos – Újladány – Általános Iskola (Kastély)

KÖRÖS KÖRÜL 70: Általános Iskola (Kastély) – Újladány – Irigy föld – Hereföld – Vesszős-ér – Délő - Fás - Parlagi erdő - Bikeri - Méhes - Túzokos - Majta - Dondorog - Nádor-ér - Kuruttyoló - Tikos - Kéthalom - Perjés - Paphalma - Szilvarév-zug – Sebesér – Páskom – Paptova – Általános Iskola (Kastély)

Tényleges táv: Sárrét 15: 17,3 km; Sárrét 30: 29,5 km; Körös körül 70: 67,8 km.

Szintidők: Sárrét 15: 4,5 óra; Sárrét 30: 7,5 óra; Körös körül 70: 6 óra.

Megjegyzés: A gyalogtúrák nyomvonalát (Sárrét 30) illetve (Sárrét 15), a kerékpártúráét pedig jelzi. A két táv közös szakaszán külön piros kereszt nem lesz látható. A két táv közös nyomvonala 2,5 km hosszan egy használaton kívüli fűvel erősen benőtt ritkánt járt töltésen vezet. Kullancsveszély! E szakaszon kívül széles, jól járt földúton vezet a túra útvonala. A túrán mindenki saját felelősségre indul!

Az MTB túráról részletesebben itt olvashatsz.

Javasolt felszerelés: A gyalogtúrán: bejáratott túracipő, tartalék zokni, esőköpeny, kulacs víz, eü. csomag, elemlámpa, sapka, méh elleni antiallergén, kullancsriasztó. A kerékpártúrán: bukósisak, esőköpeny, iránytű, ivóvíz, eü. csomag, méh elleni antiallergén, gumiragasztó készlet, szerszámok.

Térkép: A képre kattintva megtekinthető nagyobb méretben, Letölthető nyomtatható minőségben innen (pdf, 9,5 MB). Mint látható, a 30 km-es táv nyomvonala „lefut” a térképről, de reméljük a jelzések egyértelműen útbaigazítanak. Ez a legpontosabb hozzáférhető térképrészlet. (Köszönet érte Vidovenyecz Zsoltnak!)

Az MTB túra útvonalának térképe letölthető innen.